Poniżej znajdą Państwo listę nowoczesnych narzędzi z podziałem na kluczowe obszary:
NARZĘDZIA DO TWORZENIA I EDYCJI TREŚCI
- Prezentacje: PowerPoint, Google Slides, Apple Keynote, Prezi
- Szablony: Slidesgo
- Dokumenty: Google Docs, Word, Apple Pages, Etherpad
- Arkusze kalkulacyjne: Google Sheets, Excel
- Udostępnianie plików: Google Drive, Dropbox, OneDrive, WeTransfer
- PDF: ilovepdf.com,
- Biblioteka zdjęć: Pixabay, Unsplash
- Zrzuty ekranu: Snip & Sketch, Greenshot
- Infografiki i diagramy: Canva, Genially,Adobe Spark, Google Drawings, Paint.net, yEd, Piktochart
- Nagrywanie ekranu: Loom, Screencast-O-matic, Screencastify
- Audio: Audacity, Descript,
- Podcasty: Blubrry, Anchor
- Animacje: Powtoon
- Video: Panopto, Biteable, Apple Clips, Apple iMovie, Descript, OpenShot, Lumen5, Kaltura
- Transmisje video na żywo: OBS Studio, Streamyard
- Formularze i ankiety: Google Forms, MS Forms, Survey Monkey, Typeform
- Zasoby internetowe: elink, Sway
- Analizy ruchu w sieci: Google Analytics, Google Data Studio
NARZĘDZIA DLA ZESPOŁÓW
- Platformy do spotkań video: Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Flipgrid, Whereby, Jitsi Meet, Wonder, VooV Meeting,
- Platformy do organizacji wydarzeń (wirtualnych i hybrydowych): airmeet, Meetup, Hopin,
- Platformy do współpracy: Microsoft Teams, Slack, Trello, Asana, ClickUp, Airtable, PBWorks,
- Zarządzanie projektami: Harvest, ProjectLibre
- Narzędzia angażujące uczestników: Kahoot, Mentimeter, Socrative, Wooclap, Poll Everywhere
- Wirtualne tablice: Miro, MS Whiteboard, Collaboard
- Mapy myśli: Coggle, Mindmeister
- Kalendarze: Google Calendar, Calendly
- Cyfrowe notaniki: OneNote, Google Keep, Evernote
- Inne narzędzia do współpracy: Padlet, Lino
PLATFORMY I NARZĘDZIA EDUKACYJNE
Storytelling: Twine
Tworzenie materiałów edukacyjnych: EdPuzzle, Nearpod, Wordwall, Whiteboard.chat, Pear Deck, Chalk,Classtime, Classroom screen, Book Creator, HyperDocs, Deck.Toys, Baamboozle, GeoGebra, Flippity, Live Worksheets,
Gry i testy: Quizizz, Quizlet, Testmoz, iglooo, Flubaroo
Platformy do nauki języków obcych: Duolingo, Drops
NARZĘDZIA DO TWORZENIA GRAFIK I EDYCJI ZDJĘĆ
Canva, CupCut, pixlr, Photopea, Visme, Picmonkey, Getstencil, Relaythat, Adobe Photoshop Express
Źródło: https://www.toptools4learning.com/top-tools-by-category/
- Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki jest adresowane do całego polskiego środowiska naukowego. W repozytorium są udostępniane różnego rodzaju materiały naukowe, takie jak artykuły, książki, materiały konferencyjne, raporty czy rozprawy doktorskie. Dostęp do wszystkich materiałów zgromadzonych w repozytorium jest otwarty. - Biblioteka Nauki
Serwis, w którym we współpracy z bazami bibliograficznymi udostępniane są polskie czasopisma naukowe. - Otwórz książkę
Cyfrowa kolekcja książek naukowych polskich uczonych reprezentujących różne dziedziny wiedz - Otwarte zasoby
Katalog otwartych zasobów od grafik i zasobów dziedzictwa narodowego po scenariusze lekcji, e-podręczniki. - Coursera
Portal, gdzie można znaleźć różne bezpłatne kursy online, które zostały stworzone we współpracy z uczelniami na całym świecie (MOOC). Kursy przeważnie mają formę filmów lub prezentacji. - Courses.com (kursy z uczelni amerykańskich)
- Katalog kursów dostępnych na platformie Navoica
- OpenStax CNX
- OpenStax CNX to dynamicznie rozwijający się cyfrowy ekosystem, serwis zawiera dziesiątki tysięcy modułów edukacyjnych zwanych stronami, które zgrupowane są w książki tworząc gotowe podręczniki z wielu różnych dziedzin, łatwo dostępne przez internet i w każdej chwili gotowe do pobrania na niemal dowolne urządzenie.
- Open Culture
Ponad 1300 kursów online (MOOC) ze znanych uniwersytetów – Stanford, Yale, MIT, Harvard, Berkeley, Oxford w formie wykładów audio oraz wideo. - Ivy League MOOCs
Bezpłatne kursy online z uniwersytetów Brown, Columbia, Cornell, Dartmouth, Harvard, Penn, Princeton i Yale. - MIT OpenCourseWare
Wykłady, notatki, ćwiczenia, testy, wideo. Ponad 2000 kursów z dziedzin zarówno technologicznych jak i humanistycznych opracowanych przez pracowników MIT. - Merlot
Program otwartych podręczników Uniwersytetu Stanowego Kalifornii zawiera kilkanaście tysięcy materiałów i kursów. - Platforma e-learningowa edX
Platforma szkoleniowa z darmowymi kursami Uniwersytetu Harvarda. Oferuje kursy z różnych dziedzin: matematyka, fizyka, chemia, analiza danych, statystyka, literatura, prawo, zdrowie, bezpieczeństwo, handel, zarządzanie. - Introduction to Online and Blended Teaching
- Data Science and Cognitive Computing Courses
- The European Journal of Open, Distance and E-Learning (EURODL)
Podcasty
Kursy zakładane na platformie umożliwiają wykorzystanie przez prowadzących różnorodnych funkcjonalności w celu wspomagania prowadzenia zajęć, a w szczególności są bezpieczną formą udostępniania i dystrybuowania materiałów dydaktycznych (także multimedialnych).
Zachęcamy do zapoznania się z filmami przygotowanymi przez dra Przemysława Czajora:
Jakie możliwości oferuje platforma? – film poradnikowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak zapisać studentów na kurs na platformie? – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora w filmie, krok po kroku pokazano jak ustawić bądź sprawdzić ustawione hasło do kursu, uczynić kurs widocznym oraz znaleźć link do kursu, który z hasłem wysyłany jest studentom przez USOS.
Jeśli ktoś już prowadził dane zajęcia z wykorzystaniem Moodle, to w filmie „Import danych z kursów w poprzednich edycjach” youtu.be/EnlSi3PpZ1k wyjaśniono jak zaimportować dane kursu z poprzedniej edycji.
Z kolei z w filmie – Zmiana wyglądu kursu: https://youtu.be/RsQmIjqU1eQ pokazano jak uatrakcyjnić wygląd kursu
oraz z filmami przygotowanymi przez dra Marka Molendę z Komisji ds. Doskonalenia Dydaktyki UŁ:
Nauka w Moodle
Dziennik ocen w Moodle
Tworzenie testów w Moodle
Zaawansowane działania na platformie:
Jak przygotować testy na platformie? – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak przygotować egzamin na platformie, spełniający wymogi losowania pytań z większej bazy pytań, losowej kolejności pytań i losowej kolejności odpowiedzi do poszczególnych (wylosowanych) pytań – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak stworzyć kwestionariusz z oświadczeniem o samodzielnej pracy studenta zgodny z wymogami egzaminowania zdalnego – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak importować pytania z pliku tekstowego do bazy pytań na platformie – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Każdy pracownik UŁ otrzymuje dostęp do konta w domenie @uni.lodz.pl w oparciu o Office 365, dzięki czemu zyskuje:
- możliwość korzystania z rozszerzonego pakietu Microsoft Office 365 Professional Plus, który można zainstalować aż na 15 urządzeniach również prywatnych (5 komputerach, 5 tabletach i 5 telefonach)
- 2 terabajty miejsca na OneDrive
Narzędzia Office 365 są też wykorzystywane w pracy i dydaktyce zdalnej.
Microsoft Teams to centrum pracy zespołowej w usłudze Office 365. Zawiera zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej poprzez czat, spotkania i połączenia. Do Microsoft Teams dostęp mają wszyscy użytkownicy poczty uniwersyteckiej.
Więcej o narzędziach, systemach i usługach IT w UŁ
Więcej o możliwościach Office 365
Microsoft Teams Support
Zachęcamy do zapoznania się z filmami przygotowanymi przez dra Przemysława Czajora:
- Tworzenie zespołów w MS Teams – https://youtu.be/JxxitApp4ps w którym objaśniono jak tworzyć zespoły w MS Teams, dodawać uczestników itp., a także jak w ramach zespołu przekazywać informacje o spotkaniu (link do spotkania).
- Tworzenie spotkań w MS Teams – https://youtu.be/o5CNrtbFmwM zaprezentowano w nim jak zakładać spotkania w MS Teams (również cykliczne, z pewnymi włączeniami np. na przerwę świąteczną) i jak przekazywać linki do spotkań studentom za pomocą USOSmail albo kursu w Moodle.
- Tworzenie szybkich ankiet w MS Teams – https://www.youtube.com/watch?v=uyrgmUGQf1k&feature=youtu.be
Udostępnianie nagrań z zajęć, interpretacja Inspektora Ochrony Danych Osobowych w UŁ:
Wykładowca może udostępnić swój wykład oraz wizerunek (bez nagranego wizerunku studentów) swoim studentom. Obowiązek prowadzenia zajęć na odległość w UŁ wprowadziło zarządzenie nr 100 Rektora UŁ z 11 marca 2020 r.
Rozpowszechnianie wizerunku wykładowcy (zgodnie z przepisami art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych) nie wymaga jego zezwolenia na wykorzystanie wizerunku, w związku z tym, że w trakcie prowadzenia zajęć ze studentami pełni obowiązki zawodowe.
Studenci UŁ są zobowiązani do założenia poczty mailowej w domenie UŁ (zgodnie z obowiązującym w UŁ Regulaminem studiów), gdyż tylko takim mailem mogą oni posługiwać się w kontaktach z UŁ, w tym do udziału w zajęciach. To, że dane studentów w postaci logów tj. imion i nazwisk są widoczne w trakcie zajęć (w tym na nagraniu z zajęć) nie narusza przepisów o ochronie danych osobowych.
- Nagranie filmu z narracją bezpośrednio w Power Point
Instrukcja krok po kroku:
Wydział Zarządzania UŁ dysponuje 10 licencjami narzędzia Mentimeter, które mogą zostać Państwu czasowo przydzielone.
Proponujemy jako czas użytkowania dla 1 osoby okres minimalnie tygodnia, a maksymalnie 1 miesiąca.
Prosimy o dokonanie rezerwacji w pliku na One Drive, do którego podajemy Państwu link poprzez wpisanie Państwa imienia i nazwiska, a w wierszu odpowiadającym danemu tygodniowi słowa REZERWACJA, w drugiej kolumnie prosimy o dodanie adresu e-mail (w domenie uni.lodz), do którego ma być przypisany dostęp w Mentimeter.
Google Classroom pozwala tworzyć zadania i oceniać rozwiązania, udostępniać pliki i komunikować się z uczniami. Narzędzie jest darmowe dla szkół i uczelni.
Jak zalogować się w Google Classroom
- Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego SEA: http://www.sea.edu.pl/
- Nowe Metody Kształcenia UŁ: https://noweksztalcenie.uni.lodz.pl/
- Forum Akademickie: https://forumakademickie.pl/
- Edunews.pl: https://edunews.pl/
- Ted Talks: https://www.ted.com/talks